Het nieuwe jaar in - Reisverslag uit Banff, Canada van Merel Tuk - WaarBenJij.nu Het nieuwe jaar in - Reisverslag uit Banff, Canada van Merel Tuk - WaarBenJij.nu

Het nieuwe jaar in

Door: Merel Tuk

Blijf op de hoogte en volg Merel

19 Januari 2016 | Canada, Banff

Het werken kan beginnen!
In de eerste week na ons CSIA level 1 examen hebben we eerst 1 of 2 dagen een shadow(meeloop) dag. Hierdoor zijn we helemaal klaar gestoomd om als skileraar(es) aan de slag te gaan.

Rond de kerst vakantie was het natuurlijk super druk! Maar gelukkig was ik vrij op 1e kerstdag. (Ze vieren hier geen 2e kerstdag trouwens). Met kerst is het natuurlijk traditie op een grote maaltijd te houden met z'n allen, ook in Canada. We werden uitgenodigd in het huis van Logan in Canmore. Ze is 1 van de 3 oprichters van Timberline. Haar vriend is in september op jacht gegaan samen met een vriend en hebben een Moose geschoten!! Met pijl en boog zelfs! Hier hebben we tijdens het kerstdiner heeeerlijk van gesmuld.

De dag na kerst en alle dagen tot 3 januari stond ik wel ingepland om te werken. Goed want ik heb t geld hard nodig!
Je weet als ski instructeur meestal niet of je een les hebt en wat voor les het is. Dit hoor je 10 tot 5 minuten van te voren.
Je staat op om kwart over 7 en maakt je klaar zodat je om 8 uur de staff bus kan pakken. Dan kom je tussen kwart over 8 en half 9 aan op Norquay om daar je instructeurs jas te pakken en je ski schoenen aan te trekken enz. Dan gaan we met een grote oranje zwerm (want inzet jassen zijn oranje) om kwart voor 9 naar buiten voor line up. Hier worden al onze namen genoemd om te kijken of iedereen aanwezig is.
Meestal zijn er geen of weinig lessen die om 9 uur beginnen, dus hebben we om 9 meestal een sessie waarbij we ons skiën verbeteren.
Dan komen we weer terug om 10 voor 10 voor line up om te kijken of er lessen zijn. Ik heb al 2 dagen gehad dat ik geen lessen had de hele dag! Gelukkig krijg je dan nog wel een minimum betaald, betaald vrij skiën dus!
Als je wel een les hebt krijg je een kaartje aangereikt waarop staat wat voor les het is. Dus hoeveel mensen je hebt, hoe oud ze zijn, welk ski niveau ze hebben en hoe lang de les duurt. Meestal ben je de hele dag op de magic carpet aan het les geven, het beginners weitje. Wat soms best saai kan zijn, maar gelukkig kan je in tussen je lessen door gewoon vrij skiën.

Helaas moesten we allemaal op oudjaarsdag en nieuwjaarsdag werken dus ik heb het tot 1 uur snachts gehaald om op Banff avenue naar het vuurwerk te kijken en iedereen een gelukkig nieuw jaar te wensen. Vuurwerk is hier niet zo populair als in Nederland helaas.

6 en 7 januari hebben we onze wildernis first aid course. In deze twee dagen krijgen we allemaal informatie over hoe we moeten handelen in de wildernis als er iemand gewond of ziek is. Heel interessant vond ik. aan het eind van de cursus krijgen we een officieel certificaat.

8 januari zijn we naar kicking horse geweest. Een ski resort in Britisch - Colombia. Het was een prachtige dag met mooie uitzichten boven de wolken. Gelukkig gaan we er nog een dagje heen.